Information A-Ö

ATT KÄNNA TILL FÖR DE BOENDE I UDDEN 1 Från A till Ö

Andrahandsuthyrning

Uthyrning i andra hand kräver styrelsens godkännande. För uthyrning av din lägenhet ska du därför alltid göra en skriftlig ansökan om uthyrning i andra hand till styrelsen. Det ska framgå skäl för uthyrning, vem som ska hyra inklusive personnummer, under vilken tid och kontaktuppgifter/adress till dig under tiden du bor på annan adress. Om du inte begär att få styrelsens beslut om andrahandsuthyrning kan det medföra förlorat medlemskap och tvångsförsäljning av bostadsrätten. Korttidsuthyrning, genom exempelvis Airbnb, är inte tillåten. Det har prövats av Stockholms Hyresnämnd.

Observera att din hyresgäst måste avskriva sig besittningsrätten om uthyrningen pågår under en längre tid. Besittningskyddet för andrahandshyresgäst avtalas bort genom ansökan till hyresnämnden.

Om du hyr ut lägenheten helt eller delvis är du ansvarig för att de boende känner till de regler som gäller inom Udden 1 samt deltar i föreningens aktiviteter. Viktigt att hyresgästen har en hemförsäkring. Detta möjliggör för dig och föreningen att få skadeståndsersättning för skador som hyresgästen förorsakar genom vårdslöshet eller försummelse.

Föreningen tar ut en avgift för andrahandsuthyrning som för helt år uppgår till 10% av prisbasbeloppet.

Anslagstavla

Tag för vana att titta på föreningens anslagstavla i respektive entre. Där finns anslaget styrelsen (namn, telefonnummer mm), styrelsemöten, lista för felanmälan, nyhetsbrev, aktuella frågor, synpunkter/uppmaningar från styrelsen mm. Du hittar samma information i hemsidan.

Avgift

Medlemmarna betalar en årsavgift, baserad på lägenhetens andelstal. Avgiften, som du betalar månadsvis, bekostar driften (värme, vatten, el i gemensamma utrymmen), reparationer och underhåll samt räntor på lånen. Styrelsen beslutar under hösten om föreningens budget för nästkommande år och eventuell förändring av årsavgiften. Avgiften ska du betala så att den är föreningen tillhanda senast den sista i månaden. Föreningens bankgiro är 113-3321. Betala gärna via autogiro med e-postavisering eller e-faktura så behöver vi inte hantera pappersavier. Autogirot styr du själv i din internetbank; leta upp Brf Udden1. För e-postavisering av autogirot, skriv ett mejl till info@abjbo.se med följande text: 'jag vill att autogiroaviseringen avseende min avgift för lägenhet xx i BRF Udden 1 sker via e-post" (OBS! det tvåsiffriga lägenhetsnumret som du hittar på ytterdörren). e-faktura styr du själv i din internetbank (sök först på ABJ Boförvaltning och leta upp BRF Udden 1).

Avlopp

Vid stopp i avlopp ringer du först till styrelsen. I andra hand till GR Avloppsrensning, 08-795 75 10, med jämna mellanrum spolas våra avloppsstammar (inklusive två års garanti därefter). Du bör minst årligen rensa vattenlåsen i golvbrunn och under diskbänk och handfat. Undvik fett i köksavloppet. Torka av stekpannan innan du diskar den. Absolut förbud mot fritösfett i avloppet! Kontrollera kopplingarna under diskbänken regelbundet så att de är täta.

Badrum

Kontrollera då och då skicket på väggar, golv och avloppsbrunn så inte vattenskador uppstår. Har du en ursprunglig golv-/avloppsbrunn i badrummet bör du snarast kontrollera klämringen för att undvika vattenskada (dålig spänning kan innebära risk för vatteninträngning under ytskiktet). Tänk på att du är ansvarig för skador i andra lägenheter och föreningens fastighet om du varit oaktsam. På grund av risk för legionella får handdukstork och golwärme inte kopplas in på radiatorsystemet eller tappvarmvattnet/VVC-kretsen. Endast eldriven handdukstork och golwärme får installeras.

Balkonger

Om du har planer på att glasa in balkongen kontakta styrelsen innan du beställer jobbet. Styrelsen har namn på den leverantör som gjort tidigare installationer och som garanterar ett enhetligt utseende på husens fasader. Bara ramfri inglasning med vikglas godkänns. Balkonginglasning som gjorts av medlem är inte föreningens ansvar. Den tillhör bostadsrätten.

Du får inte

- skaka/hänga sängkläder/mattor mm utanför balkongräcket

- fast montera parabol, luftvärmepump, luftkonditionering, markis,
  solskydd mm på balkongräcken/fönster/fasad

- grilla på balkongen om inte grannarna runt och ovan dig gett sitt samtycke.
  Endast el- eller gasolgrill är tillåtna.

- placera blomlådor utanför balkongräcket

Barnvagnar

Det finns barnvagnsrum i i entréplanet i varje hus. På golvet ska endast barnvagnar förvaras. Cyklar ställs i cykelrummen. På hyllorna kan snowracers, trehjulingar mm förvaras. Den vanliga portnyckeln passar till barnvagnsrummet. Du får inte förvara barnvagnen på lägenhetsplanet då den hindrar utrymning och brandmännens arbete vid eventuell brand.

Bastu

Bastu finns vid kvarterslokalen (se nedan under Kvarterslokal och bastu).

Besparingstips - energi och vatten

Energin vår största kostnadspost. Det är därför viktigt att du tänker på och försöker spara på energin.

Bibliotek

I barnvagnsrummet i hus 18 finns en bokhyllesektion med böcker att låna. Ställ gärna dit egna böcker för utlåning. 

Bilvård

Bilvård får inte äga rum utanför våra hus eller på vändplanen.

Bostadsrättema

Föreningen är medlem i Bostadsrätterna som är en oberoende intresse- och serviceorganisation som arbetar för bostadsrättsföreningar. Till Bostadsrätterna kan föreningen via styrelsen vända sig i olika frågor men även de boende får nyheter genom tidningen Din bostadsrätt och kan få ytterligare information via www.bostadsrattema.se. Föreningens hemsida: www.udden1.bostadsrattema.se

Bostadsrättsnämnden

Bostadsrättsnämnden erbjuder bostadsrättsföreningar och enskilda bostadsrättshavare möjligheten till en opartisk bedömning i svåra eller kontroversiella frågor inom bostadsrättslagens område. Nämnden nås på www.bostadsrattsnamnden.se.

Brandsläckare

Det finns brandsläckare på varje våningsplan. Därutöver finns också en brandsläckare i kvarterslokalens hall. Skaffa gärna en brandfilt som placeras lättillgängligt i köket och se till att alla i hushållet vet hur den används.

Brandvarnare

Du ska i din lägenhet ha minst en brandvamare placerad i lägenhetens tak. Du ansvarar för att kontrollera funktionen minst en gång per år (första advent?) genom att testa den med hjälp av testknappen. Då bör du även dammsuga den för att ta bort damm, flugor och pollen som kan störa funktionen.

Bredband

Samtliga lägenheter är anslutna till bredband. Samfälligheten betalar för ett gruppabonnemang för alla boende på Tackjärnsvägen. Operatör är Ownit. Kundservice nås på 08-525 073 00 vardagar 08.00­-18.00 och helger 10.00-18.00 eller support@ownit.se (eller även på kontaktformulär på www.ownit.se). Om du flyttar ska du komma ihåg att säga upp dina tjänster hos Ownit. Du som köpt din bostadsrätt ska när du flyttar in anmäla dig hos Ownit för att få tillgång till internet mm.

Cykelrum

Cykelrum finns i båda husen. Till dörren går din vanliga portnyckel. Innanför finns tre cykelrum att välja på. Du får inte förvara cykeln på lägenhetsplanet. Cyklar förvaras utomhus endast vid cykelställen.

Disk- och tvättmaskin i lägenhet

Stäng av vattnet till maskinerna när de inte används. Se till att du har ett diskmaskinsunderlägg för att lättare upptäcka eventuellt läckage. Maskinerna ska inte gå när du sover eller lämnat lägenheten.

Elavbrott

Det händer att strömmen går. Se till att alltid ha en ficklampa med fungerande batterier hemma. Batteridriven radio är också bra att ha.

Fastighetsskötsel

Husen ses över kontinuerligt av styrelsen. Hjälp till och håll husen välskötta genom att meddela fel och brister.

Förråd

Till berörda lägenheter hör ett låsbart lägenhetsförråd. Till förrådsutrymmet går din vanliga portnyckel. Till lägenhetsförrådet skaffar du själv ett pålitligt hänglås. Gångarna i förrådsutrymmena ska hållas helt fria. Lämna inte ytterdörrarna till förrådsutrymmena öppna. Föreningen har fyra extra förråd till uthyrning (dessa är inte knutna till bostadsrätten). Har du behov av ett extra förråd? Kontakta styrelsen!

Försäkring

Förutom hemförsäkringen behöver du inte något bostadsrättstillägg eftersom föreningen har ett gemensamt bostadsrättstillägg för alla bostadsrätter. Bostadsrättstillägget täcker det underhållsansvar du har för skador inne i lägenheten, bland annat alla ytskikt, tätskikt i badrum och mellanskillnaden mellan att återställa ett standardbadrum/-kök och ett påkostat badrum/kök vid skada. Har du en vattenskada i lägenheten anmäl det snarast till styrelsen.

Gemensamma utrymmen

föreningens hus finns gemensamma utrymmen: entreer, trapphus, cykelrum, barnvagnsrum och tvättstugor. Dessa utrymmen ska användas för sitt ändamål. Trapphusen får inte utgöra permanent uppställningsplats för cyklar, barnvagnar eller annat. Entrémattor och tavlor på väggarna är OK men inget annat! Trapphusen måste kunna fungera som nödutrymningsvägar om det skulle inträffa brand. Alla trapphusdörrar är branddörrar och ska alltid vara stängda. Ytterdörrar får inte ställas upp om de inte är under uppsikt.

Grillning

Om du vill grilla så kan du göra det på grillplatsen mellan hus 16 och 18.

Grovtvättstuga

Samfällighetens grovtvättstuga ligger i Tackjärnsvägen 16 nedanför trappan från vändplanen. Här ska du tvätta grövre tvätt, exempelvis mattor. Till tvättstugan ska du ha fått en särskild nyckel. Saknar du nyckel finns sådan att köpa hos Carlos Olsen för 300 kronor.

Hemsida

Föreningens hemsida når du på www.udden1.bostadsratterna.se.

Hiss

Hisslarm finns inne i hissen och man kan själv tala med larmcentralen. händelse av hissfel är telefonnumret till Hissgruppen 08-21 33 00, vilket även finns noterat på hissdörren i entreplanet och inne i hissarna. Felanmälan bör du göra omgående vid fel (hissen ska alltid fungera så du behöver inte kontakta styrelsen först). Kontrollera först om någon sitter fast i hissen. Meddela detta för att få en skyndsam inställelse och åtgärd. Efter anmälan av fel till hissfirman gör du en notering om detta på listan på anslagstavlan. Datum, tidpunkt, lägenhetsnummer, signatur och beskrivning av felet för att andra i huset ska veta att anmälan gjorts.

Husdjur

Du som har husdjur, ska se till det inte stör eller förorenar i fastigheten och inte rastas i planteringar. Plocka upp djurets spillning.

Husvärdar

En s k husvärd/kontaktperson är utsedd inom styrelsen till hus 16 resp hus 18. Husvärdarnas uppgifter ser bl a ut som följer:

Husvärden agerar som länken mellan boende och styrelsen. Husvärden/kontaktpersonen hanterar medlemmars frågor/förslag samt rapporter om eventuella problem eller störningar i fastigheten för vidarebefordran till ansvariga i styrelsen. Enligt föreningens stadgar är dock samtliga medlemmar ansvariga för att hålla ordning i våra utrymmen samt att se till att fastigheten hålls i bra skick genom underhåll av gemensamma utrymmen tillsammans med fastighetsansvarig och husvärd i resp hus.

Husvärden introducerar nya medlemmar i bostadsrättsföreningen genom att informera om föreningens regler och rutiner i enlighet med föreningens hemsida samt välkomnar de nya medlemmarna till gemenskapen. Introduktion kan även inkludera en rundtur i resp fastighet och dess gemensamma lokaler och därvid även informera om hur man bokar gemensamma utrymmen.

Husvärden informerar vidare om föreningens stadgar och regler enligt hemsidan samt nyhetsbrev från styrelsen, så att man är medveten om sina skyldigheter och rättigheter i föreningen. Därvid finns en möjlighet för nya medlemmar att ställa frågor och lära känna sin nya bostadsrättsförening. 

Husvärdarna kan efter förslag från medlemmarna ta initiativ till att arrangera gemensamma medlemsträffar under trevliga former under året, utöver de städdagar som anordnas i samråd med Trädgårdsgruppen. 

Jordfelsbrytare

Installera gärna en jordfelsbrytare i din elcentral. Blir det något fel i dina elektriska apparater bryts strömmen omedelbart och minskar risken för personskador. Överspänning från blixtnedslag kan komma in i byggnaden genom el, telefon, kabel-TV-ledningar och förstöra dator, TV och annan elektronik. Ett överspänningsskydd i elcentralen skyddar dig.

Kabel-TV

Samtliga lägenheter är anslutna till kabel-TV. Samfälligheten betalar för ett gruppabonnemang för digital kabel-TV för alla boende på Tackjärnsvägen. Operatör är Telenor, kundservice nås på 020-22 22 22 eller via mejlformulär på www.telenor.se. Kundservice har öppet vardagar 08.00-21.00 och helgdagar 10.00-19.00. För att få tillgång till digital signal behöver du beställa en digitalbox hos Telenor (observera att du ska meddela att det är Tackjärnsvägens Samfällighetsförening som har avtalet med Telenor). När du flyttar ska boxen lämnas kvar i lägenheten. Du får inte montera parabol på balkongräcke eller fasad.

Kontraktsfrågor

Om du har frågor om överlåtelse, pantsättning, andrahandsuthyrning, parkering etc. kontakta föreningens ordförande.

Kvarterslokal och bastu

Kvarterslokalen, som ingår i samfällighetsföreningen, ligger mellan nr 14 och 16 ned mot vattnet. Den innehåller en mötes-/festlokal med pentry och sittplatser för ett 40-tal personer samt en bastuavdelning med dusch- och omklädningsutryrnmen.

Kvarterslokalen nyttjas av föreningens styrelse vid styrelsemöten. Föreningsstämmorna hålls också där. Efter vår- och höststädning brukar föreningen bjuda på förtäring i lokalen. Kvarterslokalen kan hyras av boende på Tackjärnsvägen för privata fester och barnkalas. Du som vill boka lokalen eller bastun behöver köpa en nyckel till kvarterslokalens entrehall där bokningslistorna finns. Nyckeln kostar 300 kronor och erhålls av Carlos Olsen, 0737-193670. Nyckeln går också in till festlokalen och bastun. Bastun kan du boka och utnyttja hur mycket du vill.

Festlokalen kostar 300 kronor att utnyttja per gång och betalas enklast via Swish till Carlos Olsen senast en vecka före bokad tid. Lokalen ligger mellan bostadshus varför hänsyn till de boende ska beaktas, särskilt nattetid. Var aktsam med utrustning och inventarier. Regelverk finns uppsatt. Lämna lokalen i samma skick som du vill ha den när du kommer.

Lampbyten

Om lampor behöver bytas i allmänna utrymmen maila till styrelsen.udden1@gmail.com

Lusthus

Vid bollplanen, nedanför nr 14, ligger vårt lusthus. Det är låst men din portnyckel passar. Lås efter dig.

Lägenheten

Montera gärna snålspolande munstycken. Ta en kort dusch i stället för att bada. Låt inte vattnet stå och rinna när du borstar tänderna, rakar eller tvättar dig. Har du tvättmaskin i lägenheten, tillämpa samma tips som för tvättstugan nedan. Skölj inte under rinnande vatten om du diskar för hand. Om du diskar i maskin, fyll den väl och använd de kortare ekonomiprogrammen. Om det är varmt i lägenheten, skruva ned ventilerna på radiatorerna i stället för att öppna fönstren. Om du vill vädra, öppna fönster ordentligt men en kort stund. Har du inglasad balkong ska du ha stängda fönster vintertid. Stäng ned radiatorventilerna när du reser bort. Ventilationen håller lägenheten tillräckligt varm när du är borta.

Lägenhetsnummer

Ditt lägenhetsnummer mer, tvåsiffrigt, finns i föreningens lägenhetsförteckning och används internt inom föreningen i aviseringar, pantsättningar, tvättstugelista mm. Utöver detta finns ett fyrsiffrigt nummer som Skatteverket använder för bland annat mantalsskrivning och myndigheter/banker vid adressering av post. På dörrkarmen till din ytterdörr finns båda numren. Likaså vid namntavlan i entren.

Mangel

Instruktioner för användandet av mangel finns i tvättstugan. Var noga med att tvätten endast ska vara något fuktig (mangla först efter att ha använt torktumlare/torkskåp). Om mangeln blir överbelastad så slår automatsäkringen till och den slutar fungera. Vänta en stund tills mangeln svalnat och tryck in knapp under mangelbordet.

Mattpiskning

För piskning och vädring av mattor mm finns piskställning vid nr 16 bredvid trappan till kvarterslokalen. Det är Uddens men Tackjärnets medlemmar får använda den. Undvik tidiga morgnar och sena kvällar.

Miljö

Vår bostadsrättsförening ska vara välvårdad och ge ett trevligt intryck såväl inom- som utomhus. Vi har alla ett gemensamt ansvar för att våra hus, vår tomtmark och närmaste omgivning ska vara ett föredöme på Tackjärnsvägen. Var rädd om vår gemensamma egendom. Hjälp till genom att ta hand om skräp som du ser ligger runt våra hus.

Motioner

Medlem som önskar få visst ärende behandlat vid ordinarie föreningsstämma ska skriftligen anmäla ärendet till styrelsen senast 31 januari. 

Nycklar

Vårt nyckelsystem till cylinderlåsen har upphört att gälla vilket innebär att det inte längre går att tillverka nycklar som går både till lägenhetsdörr och ytterdörr/tvättstuga/förråd/cykelrum/sophus och matavfallsbehållare. Om du byter lås i lägenhetsdörren måste du därför behålla den gamla nyckeln så att du kommer in i dessa utrymmen. Ny medlem som köpt din bostadsrätt måste således, om han/hon byter lås i lägenhetsdörren, få dina gamla nycklar för att komma in i husets olika utrymmen.

Nyckel till grovtvättstugan och till kvarterslokalen kan du köpa av föreningens ordförande.

Pantsättning

Om du ska låna mot bostadsrätten som säkerhet sänder banken till föreningen "Meddelande om pantsättning". Pantsättningen antecknas i föreningens lägenhetsförteckning. Pantsättningsavgiften är 2% av prisbasbeloppet.

Parabol

Du får inte fast montera parabol på balkong och fasad.

Parkering

Samfällighetsföreningen har 132 avgiftsbelagda p-platser, varav 27 elladdplatser. Föreningen hyr ut dessa endast till boende på Tackjärnsvägen. Avgiften är 300 kronor per månad. Hushåll som har två platser betalar 500 kronor för den andra platsen. Platserna närmast nr 11 och nr 12 kostar 500 kronor per månad. Elladdplatsema kostar ytterligare 200 kronor per månad (förutom elförbrukning). Ta kontakt med föreningens ordförande om du önskar hyra P-plats. Du kan välja att betala mot vanlig avi eller genom att välja autogiro eller e-faktura genom din intemetbank. Du ska själv hålla rent på din p-plats. Snöröjning av parkeringen utförs av inhyrd entreprenör. Fyra avgiftsbelagda gästplatser finns också. Parkering på Tackjämsvägen är avgiftsbelagd mellan kl. 07.00 och 19.00 vardagar (Taxa 5). Observera att parkering på Tackjärnsvägen endast är tillåten på ena sidan och att under tiden 1/11 - 15/5 är det helt parkeringsförbud mellan kl. 08.00 och 16.00 på onsdagar (Gatukontorets städdag). På Tackjämsvägen finns tre handikapplatser markerade på gatan. Respektera parkeringsförbudet i vändplanen framför våra hus. Tänk på att vi dagligen har tömning av sopor från markbehållarna och sophuset (8 olika fordon kommer varje vecka och hämtar från vår sopanläggning). Står din bil i vägen blir det ingen hämtning! Tänk också på att räddningsfordon alltid ska kunna komma fram till våra hus.

Parkering utanför nr 16 samt vid vändplan utanför nr 18 är ej tillåten utom för kortare tid.

Porttelefon

Samtliga lägenheter är kopplade till ett av medlem valt telefonnummer. Om du väntar besök, be dessa att använda porttelefonen utanför ytterdörren. Där söks aktuellt namn upp på listan för påringning. Efter att du svarat på anrop, tryck 5 på din telefon så öppnas porten automatiskt. Var noga med att inte öppna porten för okända påringare!

Rökning

Du får inte röka i de allmänna utrymmena i våra hus. Undvik även att röka på balkongen eftersom boende ovanför störs. Du som är rökare får inte slänga fimparna i rabatterna eller på gatan.

Skadedjur

föreningens försäkring ingår Saneringsavtal avseende skadedjur som innebär att hela saneringskostnaden ersätts av försäkringsbolaget. Om du upptäcker ohyra i lägenheten kontakta styrelsen först. Du får därvid hjälp att kontakta Nomor som gör skadesaneringen. Nomor nås på telnr 0771-122300 eller på nätet nomor.se.

Skyddsrum

Skyddsrum finns i nr 16. Skyddsrummet är samma utrymme som de inre lägenhetsförråden i entreplanet. ett av förråden finns skyddsrumsutrustningen som ska monteras vid behov.

Snöröjning

Vid mycket snö hjälps vi rivilligt åt med skottning/sandning. Skyfflar, sopborste, sandhink och liten spade för sandning finns under snösäsongen i städskrubben i respektive hus. Sandlåda finns utanför hus 16 (vid rabatten) och hus 18 huvudentrén. Snöröjning och sandning av parkeringen utförs av inhyrd entreprenör.

Sopor

Runt vändplanen ligger samfällighetens sopanläggning med markbehållare och sophus. markbehållarna lägger du matavfall, hushållsavfall, tidningar och flaskor. sophuset sorterar vi förpackningar (wellpapp, papper, plast och metall), småbatterier, elavfall, lampor samt andra grovsopor. Matavfallspåsar finns i barnvagnsrummen i hus 18 och 16. Matavfallet får bara läggas i dessa matavfallspåsar. Observera de instruktioner som är anslagna inne i sophuset. Grovsopor avser de i ett hushåll normalt förekommande grövre sopor som uppstår löpande. Byggavfall och stora föremål som utgångna större TV-apparater, spisar, tvättmaskiner, kylskåp, toastolar, garderober, möbler mm ska du själv forsla bort till återvinningscentralen (ÅVC) vid Bromma flygplats, infart från Kvambacksvägen (mån-tors 10.00-17.00, fre-sö 09.00-17.00). Färgburkar och andra kemiska produkter får du inte ställa i sophuset utan du måste själv se till att de kommer till ÅVC. Mediciner lämnar du till apoteket. Byggavfall får endast förvaras i storsäckar utanför våra hus efter styrelsens tillstånd, max en vecka och märkta med namn och lägenhetsnummer.

Spiskåpa

fläktrummet på plan 8 finns en fläkt för hela husets frånluft (utsug i kök och badrum). Om draget i kökets spiskåpa minskat kan det bero på att filtret vid köksutsuget är igengrott. Diska filtret i diskmaskinen vid behov. Spiskåpan får inte ersättas med köksfläkt med inbyggd fläktmotor. Kolfilterfläkt är OK!

Styrelse

En bostadsrättsförening har glädje av engagerade medlemmar. Du kanske har särskild kompetens som behövs inom styrelsen. Har Du ideer? Tveka inte att ta kontakt. Styrelsens sammansättning och kontaktuppgifter finns på anslagstavlorna samt på hemsidan.

Städning

Vi anlitar städfirma för städning.

Stämma

Vid föreningsstämman som vanligtvis är i maj är medlemmarna välkomna att delta. Datum är anslaget i god tid före på anslagstavlan och du får kallelse via e-post eller i brevinkastet. Stämman fattar beslut om att fastställa årsredovisningen och lämna avgående styrelsen ansvarsfrihet och styrelse och revisor väljs för det kommande året. Motioner diskuteras och beslut fattas. Motioner ska lämnas till styrelsen senast 1 februari. Vid viktigare frågor eller stadgeändringar kan styrelsen och medlemmar kalla till extra stämma.

Störningar

För att alla ska trivas är det viktigt att vi inte stör grannarna. Börja med att prata med varandra. Om det inte blir ändring så kontaktar du styrelsens ordförande. Den som stör och inte rättar sig efter tillsägelse från styrelsen kan i allvarliga fall komma att bli uppsagd som medlem i föreningen. Reglerna gäller dygnet runt men är extra angelägna att följa vardagar från kl. 20 på kvällen till kl. 07 på morgonen (lördagar/söndagar från kl. 21 på kvällen till kl. 09 på morgonen). Under denna tidsperiod ska det vara tyst. Ska du renovera i lägenheten eller om du ska ha fest så bör du informera grannarna (lapp i entren/hissen) i god tid innan om du tror att det blir ljudligt.

Telefonnummer

Viktiga telefonnummer

Hissgruppen, (när hissen står) 08-21 33 00
GR Avloppsrensning 08-795 75 10
Ownit, bredband, kundservice 08-525 073 00
Telenor, kabel-TV, kundservice 020-22 22 22
Dan Erixon, grovtvättstuga 0703-07 48 05
Styrelsens medlemmar i övrigt, se anslagstavla  

Trädgårdsskötsel

För trädgårdsskötsel anlitar vi en extern firma. Vi har även en aktiv trädgårdsgrupp. Gruppen består av följande medlemmar:

Björn Carlson, tel 070-538 14 25

Fahimeh Fartousi, tel 070-770 25 30

Moniqa Lagerstedt, tel 070-438 19 97

Annbritt Olsson, tel 070-752 92 01

I gruppen diskuteras bl a om hur pallkragarna mellan hus 18 och 18 ska skötas. Här har man sått div kryddväxter som samtliga medlemmar kan ta del av och plocka med sig, dock inte överdrivet mycket som stoppas i frysen. Man tittar även över skötsel av utemöblerna vid grillplatsen samt även möblerna utanför tvättstugan i nr 16. Kontinuerliga möten hålls i gruppen och noteringar från dessa möten kommer att delges medlemmarna via anslagstavlan och på hemsidan.

Fler intresserade är välkomna att delta i trädgårdsarbetet, ta då kontakt med någon i gruppen.

Tvättstugor

Det finns en tvättstuga i varje hus. De ligger i direkt anslutning till huvudentrén i husen och din portnyckel går till tvättstugan. Du bokar tid elektroniskt genom att blippa med din bricka på tavlan utanför dörren till tvättstugan. När det sedan är din tid att tvätta, blippa på rubrik "Öppna" på tavlan så låses dörren upp och maskinerna aktiveras.

Fyll tvättmaskinen väl. Hoppa över förtvätten om tvätten inte är hårt smutsad. Om möjligt, tvätta på en lägre temperatur. En tvätt i 90 grader drar dubbelt så mycket energi som en i 60 grader. Centrifugera tvätten ordentligt så torkar den fortare. Fyll torkskåp och torktumlare väl och kör inte längre än nödvändigt. Torkskåp och torktumlare känner av när tvätten är torr.

Du ska städa golvet och rengöra filtren i torktumlare och torkskåp efter varje användning. Lämna tvättstugan i samma skick som du själv vill finna den.

Följ instruktionerna för användandet av tvättmaskinerna. Om fel på maskinerna kontakta i första hand styrelsen. Föreningen abonnerar på regelbunden service. Grovtvätt av mattor och liknande får inte göras i våra egna tvättmaskiner utan görs i grovtvättstugan (se Grovtvättstuga). Se även under Mangel.

För bästa ventilation i tvättstugan ska uteluftsventilen, ovan mangeln, alltid vara något öppen, oavsett årstid. Brandsläckare finns i tvättstugan.

Valberedning

Utses av stämman. Främsta uppgiften är att rekrytera och att till årsstämman föreslå nya medlemmar till styrelsen. Information om vilka medlemmar som utsetts till valberedningen kan hämtas under rubriken "Styrelse" i huvudmenyn.

Vatten och vattenskador

Var sparsam vid vattenförbrukning och lämna inte vatten rinnande i onödan. Byt kranpackning om vatten står och droppar. Kontrollera vatten- och avloppsledningar under diskbänken regelbundet så att de är täta. Du bör ha vattentätt underlägg under diskmaskinen. Vid stort akut vattenläckage är det bra att veta att avstängningskranar för hela huset sitter i 16 och i 18 cykelrummen. En kran vardera för kall- respektive varmvatten. Du får inte koppla handdukstork eller golvvärme till husets WC-krets (dessa ska drivas av el).

Ventilation

Ventilationssystemet har mekanisk till- och frånluft där frånluftens värme tas tillvara för att värma upp tilluften i en värmeväxlare. Tilluft blåses in i sov- och vardagsrum bakom elementen, frånluft sugs ut i kök och badrum/toa. Det är viktigt att tilluftsdon inte täcks för eller byts ut och att alla don hålls rena. Kontrollera någon gång om året att det är dammfritt bakom elementen. Om du eller din hantverkare utför arbeten som dammar mycket så bör du täcka för frånluftsdonen så att ventilationskanalerna inte smutsas ned i onödan. Lagstadgad OVK genomförs för att säkerställa att ventilationen uppfyller fastställda normer och för att garantera bra luft i våra lägenheter. Godkänd radonmätning gjordes 2006.

Värmeanläggning

Värme och varmvatten produceras i värmeanläggningen i källaren i Tackjärnsvägen 16 som består av tre sjövärmepumpar och två bergvärmepumpar kompletterade med två elpannor. Värmepumparna är kopplade till 3 km alkoholfyllda plastslangar i Ulvsundasjön och 2 km slangar i berget under kvarterslokal och omgivande hus. Du får inte ha handdukstork eller golvvärme kopplad till varmvattnets WC-krets.

Ytterdörrarna

Ytterdörrarna kan öppnas med portnyckel eller blippen.

Ytterdörrarna är försedda med automatiska dörröppnare som styrs av koddosan ute och arm bågsknapp inne. Kontrollera att ytterdörrarna går i lås efter in- och utpassering. Lämna inte ytterdörrarna öppna utan uppsikt. Släpp inte in okända i fastigheten - fråga först vem de ska besöka.

Årsredovisning

Distribueras till alla medlemmar i god tid före ordinarie föreningsstämma. Läs igenom noga inför stämman.

Överlåtelse

När du planerar att sälja din bostadsrätt, kontakta styrelsens ordförande. Meddela även mäklaren att hen bör kontakta styrelsens ordförande för att få en s.k. mäklarbild. Ansökan om inträde som medlem i föreningen lämnas till styrelsen samtidigt som ansökan om utträde och ett exemplar av överlåtelseavtalet. Tänk på att den som köper din lägenhet inte får flytta in förrän den är godkänd som medlem av styrelsen. När du har sålt din bostadsrätt ska du betala överlåtelseavgift. Avgiften täcker bl.a. mäklarkontakter, skriftliga upplysningar till mäklare om lägenhet och förening, kontakter med lägenhetsspekulanter, kreditupplysning, granskning och hantering av köpeavtal, godkännande av medlemskap, uppdatering av lägenhets- och aviseringsregister, namnbyte på namntavla i entre och lägenhetsdörr samt tvättstuga. Överlåtelseavgiften är 3% av prisbasbeloppet