Föreningen

Här hittar Du information om föreningens formella delar samt råd och förmaningar som är till för att få ett trivsamt och säkert boende.

I föreningens stadgar § 1 står att "Föreningen har till ändamål att främja medlemmarnas ekonomiska intressen genom att i föreningens hus upplåta bostäder åt medlemmarna för permanent boende. Medlems rätt i föreningen på grund av sådan upplåtelse kallas bostadsrätt".

Föreningen äger således våra hus och vi som är bostadsrättshavare är medlemmar i föreningen och har nyttjanderätten till våra respektive lägenheter. Syftet med bostadsrättsföreningen är att vi som bor i föreningens hus gemensamt beslutar om fastigheten, påverkar vår boendemiljö och våra boendekostnader.

I föreningens stadgar har vi beslutat om frågor som medlemskap, avgifter, styrelse, stämma m.m..

Vi väljer vår styrelse varje år på den ordinarie föreningsstämman. Innan dess har valberedningen tagit reda på vilka inom föreningen som är intresserade och bedöms lämpliga att ingå i styrelsen. Valberedningen lägger sedan fram sitt förslag till stämman. Vid föreningssstämman har alla medlemmar rätt att närvara och beslutar då om att fastställa årsredovisningen, om den avgående styrelsen beviljas ansvarsfrihet och om den nya styrelsens sammansättning. Styrelsen består av 8 medlemmar, 6 ordinarie styrelseledamöter och 2 styrelsesuppleanter. Vidare väljs en extern revisor som ska granska föreningens bokslut och styrelsens förvaltning. Styrelsemöten hålls cirka 6 gånger per år där beslut fattas om olika frågor avseende den löpande verksamheten. Föreningsmedlemmarna är välkomna till styrelsemötets början, för förfrågningar etc. I övrigt kan du kontakta styrelsemedlemmarna enskilt när som helst. Namn och telefonnummer finns på anslagstavlan. 

Ett aktivt engagemang från medlemmarna i styrelsearbetet är grunden för en väl fungerande förening med god ekonomi och till sist men inte minst, en trivsam attraktiv bomiljö.